مقالات

چگونگی شکل گیری چینی بهداشتی از دیر باز تا کنون

مختصری در مورد چینی بهداشتی:
چینی بهداشتی یکی از محصولات پرکاربرد در زندگی روزمره ما انسان هاست.که با وجود آن از رفاه بیشتری برخوردار هستیم.از آنجایی که مربوط به بهداشت و پاکیزگی می باشد بسیار حائزاهمیت است.

چینی بهداشتی جزء آن دسته از محصولات میباشد که به دلیل جنسی که دارد لایه ها از روی سطح آن به راحتی شستوشو می شوند.حال ببینیم چینی یا بهتر عنوان کنم محصولات چینی از کجا و چگونه به وجود آمده اند.

چینی بهداشتی چیست؟

چینی بهداشتی به آن دسته از محصولاتی گفته می‌شود که در زمینه بهداشت  ما انسان ها طراحی و تولید شده است معمولاً لعاب این محصولات ضخیم‌ تر از لعاب ظروف چینی میباشد و همچنین ضخامت دیواره این ظروف این محصولات نیز نسبت به ظروف چینی بسیار بیشتر می باشد دلیل اصلی چینی آلات در محصولات بهداشتی شستشوی راحت و زود هنگام آن می باشد.

تاریخچه چینی

حدود ۱۷۰۰ سال قبل چینی تولید شده و بعد از مدت کوتاهی مرز دریاها را شکست. ظروف چینی، که ساخته کشور چین می باشد به قرن هشتم برمیگردد و خاورمیانه مرکز خروج و ورود این محصولات بوده است.این ظروف به دلیل اینکه در گذشته مورد استفاده پادشاهان قرارمی گرفته دارای ارزش بالایی بوده است، از نظر آنان این ظروف از جنس خاک و گل تهیه شده و به یشم شباهت داشته است.

این ظروف از خاک سفیدی در منطقه کالوئن از سلسله جبال کائولینگ، در ناحیه ای بهنام جیان در کشور چین تشکیل می شود. جنگ خو” یکی از دریانوردانی بود که می توان گفت صادر کننده این ظروف به دیگر نقاط جهان بودندحال که تاریخپه ظروف چینی را دانستیم بپردازیم به چگونگی ساخت ظروف چینی

  • چگونگی ساخت چینی

محصولات چینی از فلوسپات و خاک کائولن سیلیس که با هم ترکیب می شود و با فرمولی خاص به صورت خمیری در می آید که به آن خمیر کالباس میگویند. که با فرآیندهای خاص، عملیات آزمایشگاهی و با وجود دستگاه های فرم دهی تبدیل به ظروف چینی می شود.

روش دوغاب ریزی بر روی چینی یک روز طول می کشد و بعد از آن این خمیر شکل گرفته به علاوه لایه رویی آن در کوره میرود و حرارتی معادل با ۱۳۵۰ درجه سانتیگراد به آن داده می شود. در نهایت محصول به دست آمده چینی می باشد.روش های دیگری نیز قابل کاربرد است که کار ساخت را راحت تر می کند و امروزه ازآن بیشتر استفاده می شود که در ادامه به آن می رسیم.

  • روش های نوین ساخت چینی بهداشتی

امروزه با وجود دستگاه های مدرن و همچنین آزمایشگاههای فوق حرفه ای روش های نوین برای ساخت چینی بهداشتی مهیا شده است که این محصول را متمایز با محصولات گذشته خود، که با روشهای بسیار سخت و دشوار انجام می شد تولید می کند و به مراتب مراحل تولید بسیار کوتاهتر نسبت به گذشته و مرغوبیت کالا بسیار بالاتر از از محصولات چینی بهداشتی گذشته یا اولیه می باشد.

کارخانجات متعدد در زمینه چینی یکی از بارزترین روشهای ساخت چینی امروزه می باشد.حال می توانیم راجع به تولید صنعت چینی در ایران بپردازیم. در ادامه می خوانیم که:

تولید صنعت چینی بهداشتی ایران

زمانی که محصولات چینی خاستگاه خود را در منطقه خاورمیانه (ایران) پیدا کرد رواج محصولات بسیار زیاد شد به طوری که کارخانجات چینی برای بهبود کیفیت کالا و همچنین در دسترس بودن عموم تاسیس شدند. قدمت کارخانجات چینی در ایران به 35 سال قبل برمی گردد.

رشد ۱۵۰۰ درصدی آن باعث شده  تا کارخانجاتی که به ۳ کارخانه محدود می شد، که در شمال ایران ای گیلان و قزوین مشغول به تولید بود امروزه به ۲۴ کارخانه افزایش پیدا کند. بیشتر تولیدات ظروف مصرفی و هتلی هستند، اما محصولاتی نیز تولید می شدند که زیر مجموعه چینی آلات یا چینی جات بودند که تحت عنوان چینی بهداشتی در بازار ارائه می شدند.

درصد کارخانجات چینی بهداشتی نسبت به چینی ظروف کمتر است اما این سال ها محصولات قابل توجهی از این کارخانجات قابل ارائه در بازار است .حال که دانستیم چینی چگونه به وجود آمده است

  • کاربرد چینی بهداشتی چگونه است؟

از کاربردهای چینی بهداشتی ‌می توان شستشوی راحت و آسان و استفاده مفید را لحاظ کرد این محصولات بیشتر در قسمت سرویس بهداشتی منازل و اداره جات و هتل ها و مکانهای عمومی کاربرد دارد از نمونه های آن می توان به روشویی توالت فرنگی توالت زمینی روسنگی و غیره اشاره کرد.حال که دانستیم چینی بهداشتی و کاربرد آن چیست بهتر است بدانیم این چینی جات از چه موادی تشکیل شده اند.

مواد تشکیل دهنده چینی بهداشتی:

كائولن ، فلدسپار ، سيليس ، بال كلي ، دولوميت ، كربنات كلسيم ، تالك ، اكسيد روي که بخش عمده آن کائولن می باشد.کائولن و پرسیلن دو ماده اصلی آن می باشد کهدر ادامه ذاجع به آن اطلاعاتی ارائه می شود

نکات مصرف چینی بهداشتی

باید اطلاع داشت زمانی که میخواهیم از محصولات چینی استفاده کنیم نکاتی را رعایت کنیم تا استفاده بهتر و بیشتری را ازین محصولات داشته باشیم در زیر به چندی از نکات مصرف آن توجه تان راجلب می کنیم.

  • امنیت

محصولات چینی بهداشتی باید از امنیت خوبی برخوردار باشند یعنی کیفیت محصولات باید درجه یک راه داشته باشد به طوری که با قرار گیری بر روی آن ایا فشار حساب شده احتمال شکستن آن بسیار کم باشد لب پریدگی نداشته باشد و در هنگام استفاده لبه ها و نوع طراحی آن بگونه ای باشد که جسم او را زخمی نکند

  • محل نصب

برای نصب این محصولات باید توجه داشته باشیم که بهترین مکان را اختصاص دهیم تا از فضایی کوچک ‌بتوانیم بهترین استفاده را ببریم محل نصب این محصولات باید با جانمایی لوله فاضلاب یکی باشد.

  • اندازه

اندازه آن باید با فضایی که در آن قرار می گیرد مطابقت داشته باشد مثلاً یک روسنگی با ابعاد یک در یک را نمی توان در سرویس بهداشتی با ابعاد دو در یک و نیم قرارداد

  • کیفیت محصول(درجه‌بندی)

کیفیت محصولات بهداشتی رامی توان۳ درجه کیفیت:

۱. درجه یک

۲. درجه دو

۳. درجه سه

دسته بندی کرد که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت با هم متفاوت میباشند

انواع چینی بهداشتی

انواع چینی بهداشتی عبارتند از توالت فرنگی، توالت زمینی، روشویی، روسنگی، زیر دوشیکه در زیر به صورت مختصر در مورد آن توضیح داده شده است.

  • توالت فرنگی

توالت فرنگی، از تجهیزات بسیار ضروری در سرویس بهداشتی خانه های امروز است. در دسترس بودن یک توالت فرنگی خوب یک نیاز غیر قابل انکار برای تمام افراد است.

  • توالت زمینی

در این چند سال پزشکان به خصوص به افراد سالمند توصیه می‌کنند که از توالت مدل فرنگی استفاده کنند، با وجود این توصیه هنوز استفاده از توالت ایرانی متداول‌تر است و معمولا سرویس بهداشتی که توالت ایرانی دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

  • روشویی

لگنی است از جنس سرامیک یا فلز که شیر روی آن قرار گرفته و از آن برای شستوشو دست استفاده می کنند.

  • روسنگی

لگنی است از جنس سرامیک که روی کمد یا کابینتی از جنس ام دی اف یا پی وی سی قرار می گیرد و محل شستوشوی دست می باشد.

  • زیر دوشی

امروزه که بیشتر خانه ها فرم آپارتمانی گرفته اند و عملا فضای زندگی در خانه ها محدودتر شده و همه بخش های خانه از جمله سرویس بهداشتی هم در ابعاد کوچکتری از گذشته ساخته می شوند و حتی در بسیاری از موارد در یک فضای مشترک کنار حمام جانمایی می شود.

جمع بندی:

همانطور که خواندید چینی بهداشتی، یکی از پرکاربردترین محصولات بهداشتی است که در هر مکانی کاربرد دارد. این محصولات قدمت بالایی دارد و به صورتی که در اوایل ساخت آن برای ظروف تعبیه شده است است که اصالت آن به چین بر می گردد ازخاکی سفیدرنگ تهیه می‌شد که بعدها با لقبی که به آن می دادند و ظرافت آن توسط  چونگ خو جهانی شد.

سپس ایران در زمان نادر شاه کویر از این ظروف استقبال کرد و به ساخت آن پرداخت به صورتی که برای یادگیری اش از صنعتگران چینی خواص خواست که به ایران بیایند و طرز تهیه این ظروف را بیمه ایرانیان یاد دهند بعدها سفال آبی سفید مشابه چینی اما با  سمت و سوی ایرانی ساخته شد این صنعت در حدود ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته به صورت ۳ الی ۴ کارخانه در ایران شروع به کار کرد در حال حاضر به ۱۴ الی لیست کارخانه رسیده است که مشغول به این حرفه و فعالیت می باشد

قسمت از محصولات چینی را محصولات بهداشتی تشکیل می دهند که خاکی به مراتب بیشتر و لعابی ضخیم‌تر نسبت به ظروف چینی دارند که به آن سرامیک میگویند البته شایان ذکر است که سرامیک می تواند به صورت ظریف در ظروف به کار رود آبی که روی آن می خورد به محصول جلا میدهد به صورتی که در اثر شستشو که در نمیشود کارخانجات زیادی در زمینه محصولات بهداشتی مشغول به فعالیت هستند.

می‌توان به چینی آرمیتاژ کرد مروارید الماس و غیره اشاره کرد چینی آرمیتاژ به دلیل استفاده از تمامی اصول ساخت یک چینی خوب باعث شده تا از نظر مخاطب رتبه بالایی را در بین محصولات چینی بهداشتی در داخل ایران پیدا کند و نظر مخاطب خود را در بازار فروش محصول جلب کنم به همین دلیل جزو محصولات با کیفیت شناخته شده است.

امروزه چینی بهداشتی با سبک و سیاق و سلایق مردم همخوانی داشته یاد آرد و روز به روز بر همین اساس تغییر خواهد کرد که بازار خود را در بین رقبا از دست ندهد و هر روزه محصول جدیدی را به بازار عرضه دهد شرکت بازرگانی حسینی نماینده محصولات آرمیتاژ در مشهد مقدس می باشد و می توان گفت تمامی بازار شرق کشور را نسبت به این محصول داراست.

منبع : hosseinitrading.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *