مقالات

مناسب‌ترین مدل چینی بهداشتی را چگونه انتخاب کنیم؟

در این مطلب به بررسی نکاتی که باید قبل از خرید چینی بهداشتی به آن توجه داشته باشیم پرداخته می شود. شما باید از پایه و اساس، ساختار و آب بندی محصول در زمان نصب قبل از خرید آگاه باشید. داشتن اطلاعاتی از قبیل ابعاد و اندازه ی فضای نصب، محل قرار گرفتن خروجی فاضلاب، طرح ها و مدل های جدید چینی بهداشتی، شناخت انواع و امکانات محصولات موجود در بازار و… برای انتخاب مناسب‌ ترین مدل چینی بهداشتی لازم است. در ادامه به جزئیات بیشتری برای انتخاب چینی بهداشتی براساس نوع آن که شامل توالت فرنگی، روشویی و توالت ایرانی می باشند، می پردازیم.

انتخاب روشویی مناسب

همانطور که گفته شد، مثلا براساس ابعاد فضایی که در اختیار داریم با توجه به جهت باز شدن درب سرویس بهداشتی و نیز شعاع چرخش در، می توان تا حدود زیادی ابعاد روشویی را تخمین زد، از طرفی محل قرارگیری شیرآلات و سایر اجزای سرویس بهداشتی نظیر کاسه و یا توالت فرنگی نیز باید مورد توجه باشد. مدل های روشویی کنج و یا مدل های روشویی روکابینتی می توانند برای فضاهای کوچک مورد توجه باشند. گاهی محل خروجی آب و اتصال شیرآلات محدودیت هایی را در انتخاب ارتفاع روشویی ایجاد می کند که با تغییر لوله کشی بصورت روکار می تواند آن را رفع کرد و یا باید مدل روشویی با ارتفاع مناسب جایگزین شود.

همانطور که اشاره شد، محل خروجی فاضلاب نیز باید مورد توجه باشد و مثلا در مدل های رو کابینتی باید محل قرارگیری زانویی ها و خروجی فاضلاب با نقشه ی تاسیسات اجرا شده در سرویس بهداشتی مطابقت داشته باشد. بسیاری از مدل های لوکس روشویی های وارداتی را در بازار می توان یافت که براساس استانداردهای اجرای تاسیسات در کشورهای تولید کننده نظیر چین و ترکیه طراحی شده اند و برای بکارگیری این نوع محصولات چینی بهداشتی لازم است گاها تغییراتی در نقشه ی لوله کشی ایجاد شود و یا اجبارا برشکاری یا تغییراتی در کابینت روشویی بصورت غیر معمولی انجام گیرد.

امروزه تنوع گسترده ای از چینی بهداشتی در بازار وجود دارد که براساس محل کاربرد طراحی شده اند. نمونه ای از محصولات با عنوان روشویی نیم پایه در بازار موجود است که برای توالت های عمومی بسیار مناسب و مورد توجه است. کاسه روشویی نیم پایه از نظر شکل و ابعاد کاملا شبیه روشویی پایه دار می باشد با این تفاوت که پایه این نوع روشویی به گونه ای طراحی شده است که بجای قرارگیری روی زمین، توسط بست های نگه دارنده و پیچ به دیوار نصب می گردد. مزیت بزرگ روشویی های نیم پایه در نظافت و تمیزکاری سرویس بهداشتی مورد توجه قرار میگیرد. به این ترتیب که با توجه به فاصله ی پایه ی روشویی از زمین، تی کشی از زیر روشویی به سادگی و سهولت انجام می شود و در محیط های عمومی نظیر پارک ها و فروشگاهها، نظافت سرویس بهداشتی به راحتی صورت می گیرد. البته این بدان معنی نیست که روشویی نیم پایه در ساختمان های مسکونی کاربرد ندارد، در بسیاری از واحدهای مسکونی امروزه روشویی نیم پایه مورد استفاده قرارمیگیرد ولی بطور مشابه در ساختمان های مسکونی روشویی های روکابینتی و بدون پایه جایگزین مناسب تر و زیباتری می باشد. چراکه این مدل از محصولات علاوه بر اینکه به دیوار نصب می شوند و از زمین فاصله دارند، فضای کابینت آنها در ساختمان مسکونی و زیبایی ظاهری آن بیشتر مورد توجه می باشد.

انتخاب توالت ایرانی مناسب

توالت ایرانی یا کاسه توالت از انواع چینی بهداشتی متداول در ساختمان های ایرانی می باشد که محصولات موجود در بازار از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هنگام خرید و نصب توالت ایرانی، علاوه بر توجه به ظاهر مدل، لازم است به ابعاد محل نصب، به‌خصوص ارتفاع مدل نسبت به محل قرارگیری و همچنین آبریز محصول نیز توجه نمود.

اگر توالت ایرانی را از نگاه فنی مورد بررسی دقیق تر قرار دهمیم، متوجه می شویم که مدل های طبی توالت ایرانی، در قسمت قرارگیری پاها، دارای کمی شیب به سمت جلو می باشند که این نوع طراحی برای کاهش فشار وارده بر زانوها و متعاقب آن جلوگیری از کمردرد می باشد. در هنگام خرید توالت ایرانی باید به نحوه و محل خروج آب در هنگام استفاده از سیفون نیز دقت نماییم.

آبریز یا به‌اصطلاح ریم (Rim) در توالت‌های ایرانی، کانالی است در لبه محیطی کاسه توالت که قابل‌ رؤیت نیست. آب مورد نیاز برای شستو شو از این کانال جاری شده و وارد کاسه توالت می‌شود. اخیرا مدل هایی در بازار وارد شده اند که در آنها محل خروج آب کاملا پوشانده شده و آب از طریق سوراخ های کوچکی روی این پوشش خارج می شوند. مزیت این طراحی جلوگیری از تجمع آلودگی در چینی بهداشتی و نیز جلوگیری از لانه گذاری حشراتی نظیر سوسک می باشد. توجه به نوع آبریز در توالت های ایرانی، یکی از معیاری قابل ملاحظه در هنگام خرید این محصولات است. آبریز یا به ‌اصطلاح ریم (Rim) در توالت‌های ایرانی، کانالی است در لبه محیطی کاسه توالت که قابل‌رؤیت نیست. آب موردنیاز برای شست‌وشو از این کانال جاری شده و وارد کاسه توالت می‌شود. توالت‌های ایرانی مجهز به دو نوع آبریز هستند:

1.آبریز بسته یا به‌اصطلاح ریم بسته (Closed Rim)

نوع پیشرفته‌ای از انواع آبریز در توالت‌های ایرانی است. این آبریز که بیشتر در توالت‌های ایرانی مدرن‌ وجود دارد، به شکلی است که در طول کانال آبریز، سوراخ‌هایی در فواصل مشخص تعبیه شده است تا آب پس از ورود به کانال آبریز به گردش درآمده و سپس از سوراخ‌هایی با فواصل منظم، به‌صورت یکنواخت و آبشاری در محیط کاسه جاری و عمل شست‌وشو بهداشتی تر انجام شود. وجود سوراخ های منظم در طول کانال در آبریز بسته، علاوه بر اینکه باعث می‌شود حجم آب، به‌صورت یکسان در دور کاسه توالت جاری و تمام سطوح داخل کاسه به‌صورت کامل شستوشو شود، از تجمع فضولات و حشرات در کاسه توالت نیز جلوگیری می‌کند.

 2.آبریز باز یا به‌اصطلاح ریم باز (Open Rim)

نوع ساده تری از انواع آبریز در توالت‌های ایرانی است. این آبریز که بیشتر در توالت‌های قدیمی تر وجود دارد، دارای کانال باز و بدون سوراخ های منظم است که آب بلافاصله پس از ورود به کانال آبریز به سمت عمق کاسه جاری میشود.

نکته ی دیگری که در هنگام خرید توالت ایرانی باید توجه داشت، شکل و فاصله ی شیارهای محل قرارگیری پا می باشد، ریزتر بودن این شیارها می تواند باعث زیباتر شدن ظاهر توالت ایرانی شود اما باید توجه داشت که فاصله کم این شیارها می تواند نظافت توالت را دشوار سازد. شیب خروجی فاضلاب نیز اگر به درستی طراحی شده باشد، می تواند باعث جلوگیری از خروج حشرات موزی از طریق فاضلاب گردد. خروجی فاضلاب مخروطی شکل بهترین حالت طراحی برای این بخش می باشد.

برخی از محصولات چینی بهداشتی که در گذشته بیشتر مورد توجه بوده است و امروزه نیز در برخی مناطق جنوبی کشور و بخصوص مناطق عرب نشین مورد استفاده قرار میگیرد، محصولاتی هستند که دارای پخت سوم هستند.در این محصولات علاوه بر لعاب معمولا سفید رنگ، طرح هایی از گل و سایر نقش ها با رنگ های مختلف بر روی لعاب وجود دارد. این طرح ها بصورت عکس برگردان از ترکیبات رزینی و رنگ های معدنی تهیه می شوند و در یک مرحله بعد از پخت بدنه و لعاب چینی بهداشتی، روی آنها چسبانده می شوند و در دمای بالا تثبیت می شوند.

خرید توالت فرنگی مناسب وانواع آن

علاوه بر زیبایی و کیفیت بالا، یک توالت فرنگی خوب باید با کمترین میزان مصرف آب در کوتاهترین زمان، بدون صدا، بدون ترشح و با قدرت مکش کافی، بیشترین حجم ناپاکی موجود درون کاسه توالت را تخلیه نماید. تخلیه و شستشو در توالت‌های فرنگی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. روش‌های تخلیه «ریزشی»، «گردابی»، «واترجت» و «توربوجت»، چهار روش متداول است که در اکثر توالت‌های فرنگی امروزه مشاهده می‌شود.

توجه به سیستم تخلیه توالت های فرنگی، یکی از معیاری قابل ملاحظه در هنگام خرید این محصولات است. جهت آشنایی مشتریان با این معیار، به 4 نوع سیستم تخلیه متداول در انواع توالت های فرنگی در ادامه اشاره شده است:

1.سیستم تخلیه ریزشی (Wash Down Flushing System)

در سیستم تخلیه ریزشی، آب از مجرای مخزن آب به لبه های درونی کاسه هدایت و سپس از سوراخ هایی که در فواصل مشخص تعبیه شده، خارج می‌شود و شست و شو از بالا به پایین صورت می گیرد. این سیستم اغلب در توالت‌های فرنگی دو تکه طراحی می‌شود و حجم آب مصرفی آن نسبتاً بالاست.

2.سیستم تخلیه گردابی (Vortex Flushing System)

در سیستم تخلیه گردابی، آب از طریق مجرای مخزن آب به درون بدنه نشیمن توالت فرنگی هدایت و سپس وارد کاسه‌ توالت می‌شود و با چرخش و گردابی که درون کاسه ایجاد می‌کند تخلیه صورت می‎گیرد. اگر چه حجم آب مصرفی و زمان تخلیه در این سیستم نسبت به سیستم های ریزشی بیشتر است؛ اما شستشو و تخلیه بی ‏صدا از محاسن آن است.

3.سیستم تخلیه واترجت (Water-Jet Flushing System)

سیستم تخلیه واترجت یکی از انواع سیستم‌های نوین تخلیه با روش شوتینگ ریم‌جت (Rim-Jet) است. در این سیستم، علاوه بر آبریزهای سیستم ریزشی، آب از طریق کانالی از مخزن آب به شوتینگ ریم‌جت (Rim-Jet) که در عمق کاسه تعبیه شده، هدایت می‌شود و همزمان به‌وسیله آبی که از آبریز بالای کاسه (همانند سیستم ریزشی) برای شستشوی کاسه جاری می ‏شود، فشار مضاعف ایجاد شده و عمل تخلیه در زمانی کوتاه و با حجم کمتر آب نسبت به سیستم های دیگر انجام می‌شود. استفاده از مکانیزم فلاشینگ دو‌ زمانه (تخلیه در دو حالت حجم آب کم و حجم آب زیاد) و کم‌صدا بودن هنگام تخلیه از مزیت ‏های این سیستم است.

4.سیستم تخلیه توربوجت (Turbo-Jet Flushing System)

سیستم تخلیه توربوجت یکی دیگر از انواع سیستم‌های نوین تخلیه با روش شوتینگ ریم‌جت (Rim-Jet) است. عملکرد این سیستم مانند سیستم واترجت است، با این تفاوت که به جای آبریز معمولی (مشابه سیستم ریزشی) دو کانال شستشوی ریم جت همزمان در بالای کاسه، تعبیه شده است. در این سیستم، عمل تخلیه همزمان با دور شویی کاسه و با استفاده از فشار آب قوی از سه کانال ریم‌جت (یک عدد در عمق کاسه و دو عدد در بالای کاسه) در مدت‌زمان کوتاه‌‌تر و با مصرف آب کمتر نسبت به دیگر سیستم‌ها انجام می‌شود.

توجه به اندازه آکس توالت فرنگی از نکات بسیار مهم در نصب آن است که باید در هنگام خرید به آن دقت شود. فاصله مرکز خروجی سیفون تا دیوار پشت محل نصب توالت فرنگی را آکس می‌نامند. درب نشیمن در توالت‌های فرنگی موجود در بازار شامل دو نوع «معمولی» و «آرام‌بند» است. توجه داشته باشید که در هنگام خرید ممکن است هزینه ی بیشتری برای خرید درب آرام بند بپردازید اما مزیت های این مدل درب های آرام بند را در زمان استفاده متوجه خواهید شد. بطوریکه در حالتی که توالت فرنگی دارای درب معمولی می باشد، گاها مجبور می شوید از باز و بسته نمودن درب توالت فرنگی صرف نظر کنید چرا که برخورد ناگهانی درب با دهانه توالت فرنگی و آلودگی های ناشی از آن شما را به این نتیجه می رساند که درب را همواره به حالت باز شده نگه دارید.

منبع : www.mag.bazarsefid.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *